Στον διάδρομο που μας οδηγεί στην είσοδο του μεγάρου, μέσα από το μικρό τμήμα του κήπου που απέμεινε, μας περιμένει συνοφρυωμένος κατά το συνήθειό του ο Μοχάμεντ Μαχμούντ Χαλίλ Μπέη.
Του παραστέκεται χαμογελαστός ο διευθυντής του Μουσείου Σάλεχ Χάμεντ, εικαστικός.
Είχε την ευγενή καλωσύνη να μας παραχωρήσει έναν από τους καταλόγους του Μουσείου, τυπωμένους το 1962, όταν αυτό πρωτάνοιξε τις πύλες του.
Οι αίθουσές του είναι φωτογραφημένες, όπως ακριβώς ήταν όταν το κατοικούσε το ζεύγος των συλλεκτών, δηλαδή μιά σχεδόν βασιλική κατοικία με ένα απερίγραπτο όσο και καλαίσθητο συνοθύλευμα, που μόνο στα σπίτια των μεγάλων συλλεκτών μπορεί κανείς να συναντήσει.
Μείξη παλαιών επίπλων, ζωγραφικών πινάκων, γλυπτών και αναρίθμητων αντικειμένων τέχνης

Σιδερόφρακτη είσοδος όπως αρμόζει σε τέτοιο θησαυροφυλάκιο της Τέχνης
Το ιστορικό της συλλογής και της δωρεάς έχει κάπως έτσι:
Το 1947, ο Χαλίλ Μπέης με συμβολαιογραφική πράξη παραχωρεί την ιδιοκτησία του μεγάρου, των συλλογών και των παραρτημάτων τους στην σύζυγό του Εμιλιέν Λους.
Κατ' αυτόν τον τρόπο εξαιρεί τα παραπάνω από την κληρονομητέα περιουσία του.
Η αιτία θα γίνει αντιληπτή μόλις το 1953, όταν με τον θάνατό του θα αποκαλυφθεί και δεύτερο γαμήλιο συμβόλαιο του Μπέη, ακριβώς το 1947. Η αποκάλυψη συνοδεύεται από δικαστικά μέτρα της 2ης συζύγου μαζί με αίτηση αναγνώρισης πατρότητας ενός γιού με ημερομηνία γεννήσεως το 1947.
Με την συμβολαιογραφική πράξη του 1947 και με κωδίκελλο διαθήκης μία εβδομάδα πριν τον θάνατό του το 1953, όπου της παρείχε πρόσθετα οικονομικά μέσα, ο Μπέης θέλησε να προστατέψει την επί 50 χρόνια σύζυγό του και την συλλογή τους, καθώς γνώριζε το ποιόν της 2ης συζύγου και τις ιατρικές εξετάσεις που του απέκλειαν την πατρότητα.
Τα δικαστήρια αναγνώρισαν την συμβολαιογραφική πράξη του 1947, μέρος του κωδίκελλου του 1953, αλλά και την πατρότητα (πολύτιμες σήμερα οι πληροφορίες DNA).
Η Emilienne Luce (δεξιά) σε δεξίωση στο αρχοντικό
Η Εμιλιέν Λους κατοχύρωσε με διαθήκη την παραχώρηση του μεγάρου και της συλλογής στο Αιγυπτιακό κράτος, με όρο την διατήρησή της επί τόπου και με τον τρόπο έκθεσης που είχαν διαμορφώσει οι συλλέκτες.
Αυτό και έγινε με το άνοιγμα του Μουσείου γιά το κοινό το 1962

Το 1971 όμως...
Ο Πρόεδρος Άνουαρ ελ Σαντάτ, μετακόμισε στην απέναντι έπαυλη (παραπάνω εικόνα) και ζήτησε το μέγαρο Χαλίλ γιά να στεγάσει τις υπηρεσίες της Προεδρίας.
Οι συλλογές αποθηκεύτηκαν σε κατασχεμένο μέγαρο του Πρίγκηπα Αμρ Ιμπραήμ και κάθε αρχοντική πατίνα εξαφανίστηκε με την εγκατάσταση του εξοπλισμού των εκτελεστικών γραφείων. Στον κήπο των Χαλίλ χτίστηκε ένα μπετονένιο τέρας, με ελικοδρόμιο γιά τις προεδρικές μετακινήσεις.
Η δολοφονία του Προέδρου Σαντάτ το 1981 και η αναδιοργάνωση της Προεδρίας επί Μουμπάρακ, άλλαξαν και πάλι τα δεδομένα.
Το Μουσείο άνοιξε και πάλι τις πύλες του το 1992.
Μεσολάβησε το 1977 η κλοπή του παρακάτω εικονιζόμενου πίνακα του Βαν Γκόγκ και η ανεύρεσή του το 1987.
Οι παπαρούνες του Βαν Γκόγκ
Το 2010, ο ίδιος πίνακας αποκόπηκε από την κορνίζα του, εκλάπη και δεν έχει βρεθεί ακόμη.
Το 2014, άρχισαν έργα επανασχεδιασμού των συστημάτων ασφαλείας, αερισμού και κλιματισμού του κτιρίου. Επίσης έγινε επανασχεδιαμός της έκθεσης και ανάρτησης των έργων.
Το Μουσείο, όπως το περιηγηθήκαμε το 2025, άνοιξε τις πύλες του το 2021.
Η Αιγυπτιακή Κυβερνητική ιστοσελίδα γιά τις Καλές Τέχνες, μας προσφέρει εικονική περιήγηση στον ακόλουθο σύνδεσμο Αραβικά, Αγγλικά και Γαλλικά:
Museum Panorama - Fine Arts Sector
Ας αρχίσομε εδώ, την δική μας περιήγηση

Στην είσοδο το πορτραίτο του συλλέκτη, από την Μαρί-Γκαμπριέλ Μπιεσσύ
και το πορτραίτο της δωρήτριας
Προτομή του Σάαντ Πασά Ζαγλούλ από τον Σερζ Γιούριεβιτς
Η πρώτη θέση της προτομής στο σπίτι
Κάθε έργο συνοδεύεται από δίγλωσση πλακέτα
Μετά την είσοδο, η μεγάλη ροτόντα υποδοχής
Στο κέντρο το μεγάλο γλυπτό
Αριστερά το κλιμακοστάσιο με το γιγαντιαίο βιτρώ
Οι μεγάλες αίθουσες υποδοχής του ισογείου, έχουν απαλλαγεί από το υπέρφορτο επίπλων και αντικειμένων και έχουν μετατραπεί σε μινιμαλιστικές αίθουσες έκθεσης των συλλογών πορσελάνης.
Κίνα, Ιαπωνία, Τουρκία, αντιπροσωπεύονται λαμπρά
Στο μέσον ενός σαλονιού, δύο γλυπτά του Σαρλ Ανρύ Κορντιέ και γύψινο πρόπλασμα
Το τραπέζι με τα γλυπτά στην παλιά του θέση
Σαρλ Ανρύ Κορντιέ (1827-1905)
Σεϊχης
Γύψινο πρόπλασμα
Σαρλ Ανρύ Κορντιέ (1827-1905)
Νεαρή χωριατοπούλα
Στην αριστερή πλευρά του σαλονιού
Ζαν Αντουάν Χουντόν (1741-1828)
Πορτραίτο κυρίας, γύψος
Στην δεξιά μεριά του σαλονιού
Ζαν Μπατίστ Καρπώ
Το άνω τμήμα του "Χορού"
Λευκό μάρμαρο

Στο μέσον του μεγάλου μπουφέ
Ρωμαϊκός αμφορέας
Φυσητό γυαλί, 1ος αιώνας μ.Χ
Στην άκρη του μπουφέ διακριτικά τοποθετημένη
η κορνίζα με το φωτογραφικό πορτραίτο του συλλέκτη
με την στολή του Γάλλου Ακαδημαϊκού και
τον Μεγαλόσταυρο της Λεγεώνας της Τιμής, ανώτατου Γαλλικού παρασήμου
Στο διπλανό σαλόνι, πάνω σε οβάλ χρυσωμένο τραπέζι η συλλογή
του Μπέη με γελοιογραφίες που τον απεικονίζουν
Σε μία γωνία ένα σατιρικό γλυπτικό τρίπτυχο
Δυστυχώς δεν υπάρχουν πληροφορίες γιά τους δύο έτερους σωματοφύλακες...
Η αίσθηση του αυτοσαρκασμού πάντως, δεν έλειπε στο συλλέκτη...
Μοχάμεντ Χάσσαν
Οι τρεις σωματοφύλακες
Παλαιότερη άποψη του σαλονιού
Τον ένα τοίχο κοσμεί αυτή η τεράστια υπέροχη ταπισσερί
Η ταπισσερί στην πρώτη της θέση
Είναι καιρός ν'ανεβούμε την μεγαλόπρεπη σκάλα
Ανεβαίνοντας την σκάλα τον "παλιό καιρό"
Τα δωμάτια της οικογενείας στον 1ο όροφο και του υπηρετικού προσωπικού στον 2ο, έχουν μετατραπεί σε αίθουσες ανάρτησης των πινάκων ζωγραφικής εν σειρά, διακοπτόμενη μόνο από κάποια γλυπτά, όπως και από αντικείμενα Ανατολικής τέχνης.
Άποψη των αιθουσών του 1ου ορόφου

Εντγκάρ Ντεγκά
Πορτραίτο νεαρής γυναίκας
Κλωντ Μονέ
Γέφυρα σε λιμνούλα
Πιέρ Ωγκύστ ΡενουάρΜε το λευκό κεφαλόμάντιλο
Πιέρ Ωγκύστ Ρενουάρ
Κεφαλή παιδιού
Ωγκύστ Ροντέν, κεφαλή του Βίκτωρος Ουγκώ
Ευγένιου Ντελακρουά
Μαζεππά
(Ο Ουκρανός πολεμιστής και η τιμωρία του)
Ευγένιου Ντελακρουά
Μελέτη λουλουδιών με γλυσίνα
Ευγένιου Ντελακρουά
Τίγρης
Μωρίς Ουτριλλό
Η Ρυ Ρουαγιάλ στο Παρίσι
Κονστάν Τρουαγιόν
Κολύμβηση
Γλυπτά σε ορεία κρύσταλλο και ημιπολύτιμα ορυκτά
Κονστάν Τρουαγιόν
Βοσκοτόπια
Καμίγ Πισσαρό
Πλύστρες
Καμίγ Πισσαρό
Αγορά των πουλιών
Καμίγ Πισσαρό
Φθινοπωρινό απόγευμα
Λουϊ Γκυστάβ Ρικάρ
Η κυρία Ερνέστ Φεϋντώ
Καμίγ Πισσαρό
Κρίκετ στο Μπέντφορντ Παρκ
Καμίγ Πισσαρό
Η όχθη του Ουάζ στην Ποντουάζ
Καμίγ Πισσαρό
Πάγος κάτω από τις ακτίνες του ηλίου
Οι πίνακες τοποθετημένοι στα οικογενειακά δωμάτια
Ίριδες
Θεόδουλος Αυγουστίνος Ριμπώ
Πορτραίτο νεαρού
Θεόδουλος Αυγουστίνος Ριμπώ
Μασκαρεμένα παιδιά
Γκιουζέππε ντε Νίττις
Πορτραίτο νεαρής γυναίκας
Ανρύ-Λεόν Γκρεμπέρ
Τοξότης
Εζέν Καρριέρ
Άρρωστο παιδάκι
Εζέν Καρριέρ
Μητρότης
Εζέν Καρριέρ
Το παιδί και η κατσαρόλα
Ωγκύστ Ροντέν
Ο θρίαμβος της νεότητας
Γκυστάβ Κουρμπέ
Πορτραίτο ανδρός
Γκυστάβ Κουρμπέ
Ο κυνηγός Μαρεσάλ
Γκυστάβ Κουρμπέ
Ανθισμένη μηλιά
Γκυστάβ Κουρμπέ
Η σιέστα
Εντγάρ Ντεγκά
Η περιποίηση (la toilette)
Μαίρη Κασσάτ
Παιδί
Μινιατούρες σε ημιπολύτιμους λίθους
Ακολουθεί μιά μεγάλη προθήκη. Σε σειρές ραφιών, μινιατούρες πινάκων διαφόρων τεχνοτροπιών
Μερικοί με ιδιόχειρη αφιέρωση στην κυρία του σπιτιού
Οι θησαυροί της βιβλιοθήκης
Δεν υπάρχει κάποια αναφορά γιά την τύχη τους
Επιστρέφομε στους πίνακες μεγάλων διαστάσεων
Ζαν Εντμόν Αμάν
Εκμυστηρεύσεις
Μπέρτ Μορισσό
Νεαρή γυναίκα στον κήπο
Γκυστάβ Μορώ
Η Σαλώμη στον κήπο
Πυβί ντε Σαβάνν
Μούσες
Εζέν Λαμύ
Δεξίωση στις Βερσαλλίες
Φελίξ Ζιέμ
Τοπίο

\

Η βιτρίνα με τις μινιατούρες και το πορτραίτο της κυρίας Ερνέστ Φεϋντώ
Τουλούζ Λωτρέκ
Μάθημα τραγουδιού
Ωγκύστ Ροντέν
Άγαλμα από την μνημειακή σύνθεση "Οι αστοί του Καλαί"
Ναρσίςς Ντιάζ
Ο ήλιος της καταιγίδας
Το θέμα
Ζαν Μπατίστ Καμίγ Κορό (1796-1875)
Ζαν Μπατίστ Καμίγ Κορό (1796-1875)
Πορτραίτο της δεσποινίδος Λεφιγιέλ
Ζαν Μπατίστ Καμίγ Κορό (1796-1875)
Όχθη ποταμού
Ζαν Μπατίστ Καμίγ Κορό (1796-1875)
Ζαμ Μπατίστ Καρπώ
Η έκπληξη της Σουζάννας
Ανρύ Ζοζέφ Αρπινί
Σκιές στο δάσος
Σαρλ Φρανσουά Ντωμπινύ
Ανατολή της σελήνης
Τοπίο, αγνώστου καλλιτέχνη
Ωγκύστ Ροντέν (1840-1917)
Γύψινο πρόπλασμα αδριάντα του Μπαλζάκ
Πάολο Φορτσέλλα (1868- ?)
Νομάς, παστέλ σε χαρτί
Φραντς Ξαβέρ Ουϊντερχάλτερ
Πορτραίτο της Πριγκήπισσας του Βαγκράμ
Λεπτομέρεια
Η Πριγκήπισσα του Βαγκράμ στο παλιό της περιβάλλον
Τεοντόρ Ρουσσώ (1812-1867)
Βάρκες
Ντανιέλ-Ζοζέφ Μπακ
Χωρικός στο γάϊδαρό του προς το παζάρι της Σεβίλλης
Άλφρεντ Σίσλεϋ
Ανατολή ηλίου στον Σηκουάνα
Άλφρεντ Σίσλευ
Μορέ συρ Λουάν το φθινόπωρο
Ωγκύστ Ροντέν
Κούραση
Πωλ Γκωγκέν
Ζωή και Θάνατος
Πωλ Γκωγκέν
Ντομινίκ
Κλωντ Μονέ
Το Ουέστμίνστερ και ο οβελίσκος της Κλεοπάτρας
Κλωντ Μονέ
Μέσα στο δάσος
Ανρύ Λεμπάσκ
Κούνια
Αντουάν-Λουϊ Μπαρύ
Ο Θησέας μάχεται τον Μινώταυρο
Ωγκύστ Ρενουάρ
Ωγκύστ Ρενουάρ
Αμπέλια στις Κάγκν (Cagnes)
Αντουάν-Λουϊ Μπαρύ
Ο Θησέας επιτίθεται στον Κένταυρο
Ευγένιου Ντελακρουά
Θάνατος του πολεμιστή
Ευγένιου Ντελακρουά
Άραβας αρχηγός
Τζόχαν Τζόνκιντ
Φεγγαρόφως
Εζέν Λουϊς Μπουντέν
Η παραλία της Τρουβίλλ
Εζέν Λουϊς Μπουντέν
Πλύστρες στην Ντωβίλλ
Σαρλ Κοττέ
Γυναίκες της Βρετάνης
Σαρλ Κοττέ
Κεφαλές γυναικών από την Βρετάνη
Σαρλ Κοττέ
Μήλα και σύκα
Ονορέ Ντωμιέ
Κοιμώμενη κάτω από δέντρο
Σαρλ Κοττέ
Ροζ πανιά
Ονορέ Ντωμιέ
Δον Κιχώτης
Κωντ Μονέ
Σηκουάνας και Αρζεντέϊγ
Κλωντ Μονέ
Nymphéas (κρίνα της νεροκορίνας)
Άλφρεντ Σίσλεϋ
Αγροτική ζωή στα τέλη του Μάη
Ζαν-Φρανσουά Μιλλέ
Ξυλοκόπος
Ζαν-Φρανσουά Μιλλέ
Πλύστρες
Ζαν-Φρανσουά Μιλλέ
Θερισμός
Ζαν-Φρανσουά Μιλλέ
Ξενύχτι
Ζαν-Φρανσουά Μιλλέ
Το σπίτι του καλλιτέχνη και ο κήπος του στην Μπαρμπιζόν
Τεοντόρ Σασσεριώ
Άραβας ιππέας
Αντόλφ Μοντιτσέλλι
Περίπατος στο πάρκο
Ζωρζ Αντουάν
Παλαιό Κάϊρο
Ντομινίκ Ίνγκρ
Φατίμα
Το θέμα
Εζέν Φρομεντέν ή Φρομεντέν Ντυπέ
Ο Νείλος στην Άνω Αίγυπτο
Ζαν-Ζακ Εννέρ
Η Μαγδαληνή γονατίζοντας
Ζαν-Ζακ Εννέρ
Ο Άγιος Σεβαστιανός στον τάφο
Ιαπωνικά σετ γραφής και ταμπακιέρες
Φαντέν Λατούρ
Φαντέν Λατούρ
Εις το επανιδείν
Αποχαιρετούμε με την όψη του παλατιού στον Νείλο
Κείμενο και έγχρωμες φωτογραφίες © Ιωάννη Καλλιανιώτη